Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів
розроблені відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 р. № 426
«Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти» і набувають
чинності поетапно:
у 1 класах загальноосвітніх навчальних закладів – з 2012/13 навчального року;
у 2 класах загальноосвітніх навчальних закладів – з 2013/14 навчального року;
у 3 класах загальноосвітніх навчальних закладів – з 2014/15 навчального року;
у 4 класах загальноосвітніх навчальних закладів – з 2015/16 навчального року.
Змістом
вимог до оцінювання є виявлення, вимірювання та оцінювання навчальних досягнень
учнів, які структуровані у навчальних програмах, за предметами.
Оцінювання
навчальних досягнень учнів здійснюється вербально:
у 1 класі з усіх предметів інваріантної складової;
При
оцінюванні знань, вмінь, навичок і ставлень учнів 2 класу за рішенням
педагогічної ради замість балів використовуються усні та письмові словесні
(вербальні) оцінки.
у 24 класах з предметів інваріантної складової: «Сходинки до інформатики»,
«Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрованого курсу «Мистецтво»,
«Основи здоров’я», «Фізична культура»;
у 14 класах з усіх предметів варіативної складової.
Оцінювання
навчальних досягнень учнів здійснюється за 12бальною шкалою:
у
ІІ семестрі 2 класу та в 34 класах з предметів інваріантної складової освітніх
галузей: «Мови і літератури (мовний і
літературний компоненти)», «Математика», «Природознавство»,
«Суспільствознавство» та предмета «Трудове навчання».
Українська
мова і мови національних меншин (мови
навчання)
Вимоги до
оцінювання досвіду мовленнєвої діяльності
Уміння вести діалог оцінюється
за такими вимогами:
Рівень
навчальних досягнень учня (учениці)
|
Бали
|
Характеристика
навчальних досягнень учня (учениці)
|
|
1
|
Учень
(учениця) підтримує діалог, відповідаючи на запитання співрозмовника лише
«так» чи «ні»
|
І
рівень – початковий
|
2
|
Учень
(учениця) відповідає на елементарні запитання короткими репліками, однак не
ініціює розмови
|
|
3
|
Учень
(учениця) вступає в діалог з найпростішої за змістом теми, відповідає лише на
окремі репліки співрозмовника, робить спроби формулювати запитання
|
ІІ
рівень – середній
|
4
|
Учень
(учениця) бере участь в діалозі з нескладної за змістом теми, але робить
довгі паузи, добираючи потрібні слова, окремі репліки співрозмовника залишає
без відповіді
|
5
|
Учень
(учениця) підтримує діалог за нескладною за змістом мовленнєвою ситуацією,
але іноді відхиляється від теми, не завжди вживає слова ввічливості,
припускається мовних помилок. Обсяг діалогу наближається до норм
|
6
|
Учень
(учениця) ініціює і підтримує діалог, будує в основному змістовні репліки,
однак не завжди дотримується правил мовленнєвого етикету, припускається
окремих мовних помилок. Обсяг діалогу близький до норм
|
ІІІ
рівень – достатній
|
7
|
Учень
(учениця) будує діалог, що відповідає нормам, в міру швидко добирає потрібні
слова, вживає формули мовленнєвого етикету, толерантний зі співрозмовником,
але не висловлює власної думки, свого ставлення до предмета обговорення,
припускається незначних мовних помилок
|
8
|
Учень
(учениця) складає діалог за ситуацією, що містить певну проблему, швидко
добирає і правильно використовує потрібні слова, будує змістовні, невимушені
репліки, дотримується правил культури спілкування, однак не висловлює свого
ставлення до предмета обговорення, припускається незначних мовних помилок.
Обсяг діалогу відповідає нормам
|
9
|
Учень
(учениця) самостійно складає діалог з проблемної теми, чітко формулює
запитання, дає влучні відповіді, демонструє належну культуру спілкування, не
припускається мовних помилок, робить спроби висловити власну думку з приводу
предмета обговорення. Обсяг діалогу відповідає нормам
|
ІV
рівень – високий
|
10
|
Учень
(учениця) складає діалог за проблемною ситуацією, чітко формулює думки,
демонструє високу культуру спілкування, висловлює власну позицію, але
невпевнено. Обсяг і мовне оформлення діалогу відповідає нормам
|
ІV
рівень – високий
|
11
|
Учень
(учениця) ініціює і підтримує діалог з певної проблеми, впевнено висловлює й
аргументує свою позицію, виявляючи повагу до думки співрозмовника, демонструє
високу культуру спілкування. Структура діалогу і мовне оформлення реплік
відповідає нормам
|
|
12
|
Учень
(учениця) складає змістовний і досконалий за формою діалог, демонструє вміння
уважно вислухати співрозмовника, виявляє стриманість і коректність у разі
незгоди з думкою співрозмовника, доводить свої думки, висловлюючи переконливі
аргументи, в тому числі й із власного життєвого досвіду, відстоює власну
позицію.
|
Оцінювання
змісту монологічного зв’язного висловлювання здійснюється за такими вимогами:
Рівень
навчальних досягнень учня (учениці)
|
Бали
|
Характеристика
навчальних досягнень учня (учениці)
|
І рівень – початковий
|
1
|
Учень (учениця) будує
окремі, не пов’язані між собою речення, демонструючи обмежений лексичний
запас і припускаючись мовних (лексичних, граматичних) помилок
|
2
|
Учень (учениця) будує або переказує окремі
фрагменти висловлювання, при цьому його (її) лексичний запас обмежений,
наявні мовні помилки
|
3
|
Учень (учениця) будує висловлювання, що не
становить завершеного тексту. Послідовність викладу потребує вдосконалення, а
лексика – збагачення; трапляються мовні помилки
|
ІІ рівень – середній
|
4
|
Учень (учениця) будує текст, який
відзначається певною зв’язністю, але збіднений змістом; наявні відхилення від
авторського тексту (переказ) або від теми (твір); порушена послідовність
викладу, відсутні зачин або кінцівка, збіднена лексика, є мовні помилки
|
5
|
Учень (учениця) створює текст, який певною
мірою розкриває тему, однак удосконалення потребує послідовність викладу,
зачин чи кінцівка, добір слів, мовне оформлення тексту
|
6
|
Учень (учениця) будує досить послідовний
текст, розкриває тему, хоч іноді порушує співвідношення основної і
другорядної інформації; добір слів потребує вдосконалення; трапляються мовні
помилки
|
ІІІ рівень – достатній
|
7
|
Учень (учениця) правильно будує (переказує)
текст, розкриває його загальний зміст і головну думку; у тексті наявні зачин,
основна частина і кінцівка; проте школяр не висловлює своєї думки з приводу
сказаного; текст бідний на виражальні засоби мови; трапляються невиправдані
повтори тих самих слів; мають місце мовні помилки
|
8
|
Учень (учениця) самостійно будує достатньо
повне зв’язне висловлювання, в цілому ґрунтовно висвітлює тему і головну
думку; проте не висловлює свого ставлення до того, про що говорить;
припускається окремих мовленнєвих і мовних помилок
|
9
|
Учень (учениця) самостійно створює
послідовний, логічно завершений текст; вдало добирає (у переказі використовує
авторські) виражальні засоби мови; робить спроби висловити свою думку з
приводу сказаного, але не дуже вдало; припускається поодиноких лексичних
неточностей, мовних помилок
|
ІV рівень – високий
|
10
|
Учень (учениця) вправно будує текст чи
переказ тексту, що характеризується логічною завершеністю, відповідністю темі
і меті, багатством лексичних засобів; у тексті висловлена думка про предмет
розмови, але допущено 12 мовні чи мовленнєві помилки
|
11
|
Учень (учениця) вправно будує послідовний,
повний текст чи переказ тексту, враховуючи комунікативне завдання; чітко
висловлює власну думку, аргументує її; робота відзначається багатством
словника, точністю слововживання, граматичною і стилістичною грамотністю
|
12
|
Учень (учениця) створює повноцінне, яскраве,
оригінальне за думкою зв’язне висловлювання (твір чи переказ тексту) з певною
комунікативною метою; повно і вичерпно висвітлює тему; впевнено висловлює й
аргументує своє ставлення до того, про що пише; вдало пов’язує предмет
розмови з власним життєвим досвідом; робота відзначається багатством лексики,
граматичною правильністю, стилістичною довершеністю
|
|