Батьківські збори
Хід
зборів
І. Вступ (бесіда)
Шановні батьки! Будь-якій людині потрібно, щоб її розуміли
і визнавали; щоб вона відчувала себе необхідною; щоб її успіх був оцінений
оточуючими людьми; щоб вона могла розвиватися і реалізовувати свої можливості,
щоб, завдяки всьому перерахованому, вона навчилася поважати себе. Завдяки
чому людина, особливо маленька, може бути щасливою? Передусім вона щаслива від
того психологічного середовища в якому вона живе і зростає. Яке воно, це
середовище?
З
раннього дитинства малюка виховує все, що його оточує: люди, речі, природа,
суспільні явища. Але у всі періоди дитинства і юності, незважаючи на різноманітні
впливи, найвідповідальнішою є роль батьків. Сімейні взаємовідносини... Від цих слів віє теплотою і сердечністю,
турботою про дітей, доброзичливістю і чуйністю. Психологи
стверджують, що правильно організоване спілкування — запорука доброго настрою, душевного
спокою. З іншого боку, встановлено, що ніде люди не ранять один одного так
боляче, як вдома, в сімейних конфліктах.
Правильно
роблять ті дорослі, які велику увагу приділяють повсякденному спілкуванню з
дитиною. Вони розповідають багато цікавого, читають книжки, складають казки,
обговорюють події дня.
Виявляється,
що вмінням говорити з дитиною, правильно будувати спілкування володіють не всі
батьки. Розмовляючи з колегою по роботі, ми відповідним чином підбираємо
слова, намагаємося передбачити реакцію співбесідника, а спілкуючись із
власними дітьми, керуємось, як правило, принципом: кажу все, що хочу.
Слово
— могутній засіб виховання, тому і користуватися ним слід дуже обережно,
особливо в конфліктних ситуаціях.
Василь
Сухомлинський підкреслював, що від того, яким буде слово матері — лагідним,
добрим, уважним, розумним,сердечним чи дратівливим, сварливим, злим — залежить
і виховання у дітей почуття відповідальності.
Відомий
педагог неодноразово вказував на емоційність мовлення. «Як важливо,— підкреслював
він,— щоб у кожному слові вихователя трепетала, хвилювалась, раділа і обурювалась
жива людська пристрасть! Бо хоч який високий буде зміст слів, що їх чує дитина,
вони залишаться для неї мертвими, поки в них не займеться вогник почуття, не запульсує
кров. Цю душевну повноту і насиченість слова не можна почерпнути ні з яких
книжок, посібників, вказівок. Вона дається тільки життям...»
Стежте
за власним мовленням. Пам'ятайте, що воно — відображення вашої особистості.
Намагайтеся говорити спокійно, доброзичливо. Не зло вживайте словами
«повинен», «треба». Зверніть увагу на те, чи говорите дітям «дякую», «вибач»,
чи вистачає вам терпіння шукати все нові і нові слова для роз'яснення і
переконання.
Звичайно,
спілкування не виключає вимогливості, але вона не повинна домінувати у
відносинах дітей і батьків. Не помічати «дрібниць» означає зовсім не проти
«дрібниць», їх слід виправляти, реагувати на них, але інколи вміти і не бачити.
Пам'ятайте,
що діти люблять не тільки слухати, але й думати, висловлювати власні судження,
тобто вони хочуть брати участь у спілкуванні. Будьте уважними до мовлення
дитини, адже мова, як відомо,— знаряддя культури спілкування. Ненав'язливо
поправте малюка, який неправильно промовив слово чи побудував фразу, причому
краще робити це по ходу розмови, так, щоб не переривати спілкування.
Важливо
формувати у дітей навички ввічливого спілкування: вміти вислухати
співбесідника, з повагою ставитися до його думки; вживати слова ввічливості
відповідно до ситуацій, звертання: «пробачте, чи не скажете...»; «перепрошую,
скажіть, будь ласка, ...»; «вибачте...»; «спасибі...»; «дякую...»; «щиро
дякую...»; «велике спасибі...»»тощо.
ІІ.
Педагогічний практикум
для батьків.
Обговорення
ситуацій.
Ситуація 1.
Ваша
дитина знову отримала погану оцінку по предмету. Напередодні вона довго вчила,
а результат плачевний.
Ситуація 2.
Ви
багато разів повторюєте своїй дитині: «Роби уроки!» Дитина не реагує.
Ситуація 3.
Ваша
дитина нічого вам не розказує, і лише від сторонніх людей ви дізнаєтеся, що
вона поводиться в школі погано.
Ситуація 4.
Ваша
дитина б'ється з іншими дітьми, в школі на неї постійно скаржаться.
Ситуація 5.
Одного
разу вчителька запитала першокласницю, тиху, задуману дівчинку:
— Чого тобі найбільше хочеться?
— Я хочу захворіти.
— Чому? — здивувалася вчителька.
— Коли я хворіла, мама сиділа біля мене,
розмовляла, розказувала мені казки, читала книжки. Мені було так добре.
— Про що свідчать слова дівчинки? Чому так часто
нашим дітям не вистачає уваги батьків?
ІІІ. Підсумки
Сім'я
— особлива атмосфера, куди дитина несе свою радість і горе, роздуми і сумніви.
І якщо учень не ділиться з батьками своїми помислами, не розказує про свої
справи, батькам варто задуматися над тим, чи справна їхня «машина сімейного
виховання».
Пам'ятка для батьків
«Рекомендації
що до розвитку позитивних емоцій у дитини»
Тата і мами! Пам'ятайте!
·
Від знаків вітання, схвалення, любові у
дитини складається відчуття: «зі мною все гаразд», «я— хороший». Від сигналів
засудження, незадоволеності, критики з'являється відчуття «зі мною щось не
так», «я — поганий».
·
Душевна скарбничка дитини працює день і
ніч. Її цінність залежить від того, що ми туди кидаємо.
·
Навіть вимоги, які ви пред'являєте,
повинні бути наповнені любов'ю і надією.
·
Навчіться слухати своєї дитини в радості
і в жалі.
·
Караючи свою дитину, залишайтеся поряд
із нею, не уникайте спілкування із нею.
·
Станьте для своєї дитини прикладом для
наслідування в вияві позитивних емоцій по відношенню до членів своєї сім'ї й
інших людей.
·
Заводьте свої красиві, добрі і світлі
ритуали спілкування,
ЯКІ зроблять ваше життя і життя вашої дитини тепліше і радісніше.
·
Ритуали, які подобаються дітям:
а) перед виходом у школу отримати обійми батьків
і напутливе слово або жест;
б) прийшовши зі школи, розказати про свої успіхи
і проблеми і отримати слова підтримки і участі за чашкою чаю;
в) у вихідний день обговорити прожитий тиждень і
його значення для дітей і батьків;
г) посидіти у сутінках при свічках поряд із
мамою і татом;
д) на ніч послухати казку і бути дбайливо
укритим;
е) у свій день народження отримувати сюрпризи і
улаштовувати їх для інших членів сім'ї;
є)
разом із мамою готуватися до свята і пекти красивий торт;
ж) посидіти із мамою і татом, узявшись за руки,
під час своєї хвороби попросити у них улюблену їжу або щось таке, чого дуже
давно хотілося.
|