Хід
зборів
І. Організаційна частина. ІІ. Лекторій Шановні батьки! Ваша дитина стала
школярем. Життя її круто змінилося. І психологічний зміст цієї зміни нам вже
відомий — це зміна ведучого типу діяльності. Гра поступається своїм місцем
навчанню. Що ж слід робити батькам, щоб цей перехід пройшов по можливості
безболісно, щоб не з'явилося стійкої огиди і опору по відношенню до своїх нових
обов'язків? Сім'я може зробити дуже багато. Це перш за все дотримання режиму,
що допомагає дитині справитися із учбовим навантаженням, сприяє зміцненню її здоров'я,
захищає її нервову систему від перевтоми. У 20 відсотків школярів слабке
здоров'я являється основною причиною неуспішності в початкових класах. Плануючи
учбову роботу школяра й інші його обов'язки по дому, вільні заняття, батькам
важливо мати на увазі, що всьому повинно бути відведено певний час. Звичайно,
інколи доводиться просити дочку або сина допомогти в чомусь, коли ця допомога
необхідна незалежно від звичного розпорядку дня. Та не можна це робити
постійно, не зважаючи на те, чим зараз займається дитина. Нерідко буває так:
тільки школяр розклав книги, сів за уроки, як його посилають у магазин.
Розпочав хлопчик читати цікаву книгу — його посилають погуляти із молодшим
братом. Залежно
від типу нервової системи дитини таке «перемикання» може відбуватися швидше
або повільніше. Діти із рухливим типом нервової системи легше справляються із
завданням переналаштуванням з однієї справи на іншу, а повільні зазнають при
цьому особливі труднощі. Молодший школяр через свої вікові особливості ще не
уміє швидко перемикатися з однієї справи на іншу. Щоб кинути одне заняття, на
яке вона налаштувалася, і приступити до іншого, дитині доводиться подолати
природне внутрішнє бажання наполягти на своєму і не виконати прохання батьків.
У результаті з'являється загальне незадоволення, відчуття засмучення. Інколи
внутрішнє небажання, пов'язане з трудністю перемикання, виявляється в
грубості. На пропозицію матері або батька виконати несподіване доручення дитина
раптом говорить: «Не піду я нікуди. Завжди, як тільки розпочну що-небудь
цікаве, так обов'язково інше заставлять робити». Батьки повинні дати дитині
час на те, щоб перебудуватися, психологічно підготуватисядо нової справи.
Наприклад, дочка читає книгу, а її необхідно послати в магазин. Мати говорить
дочці: «Аліна, як тільки дочитаєш сторінку, треба буде піти в магазин. От я
тобі поклала тут гроші». Або сину: «Закінчуй грати на комп'ютері, через 10
хвилин накриватимемо на стіл». Будь-яке
необґрунтоване перемикання дитини з однієї справи на іншу (якщо це стало
звичайним в сім'ї) Шкідливо і тим, що дитина змушена кидати почату роботу, не
закінчивши її. Якщо це увійде до системи, то у школяра буде вихована погана
звичка — не доводити справи до кінця. Всі ці факти важливо враховувати батькам
дітей молодшого віку, в якому починає формуватися ставлення до своїх обов'язків,
уроків, громадських доручень, до праці. Режим
передбачає обов'язкове перебування дітей на повітрі. Вчитель підкреслює, що
батьки не повинні порушувати цієї вимоги. Таким чином, батьки повинні
зрозуміти, що їх головна задача — допомога дитині молодшого шкільного віку в
організації її часу удома. Організована,
посидюча і уважна дитина буде добре працювати на уроці. Вчитель
розповідає батькам про те, як вони повинні контролювати виконання домашніх
завдань школярами. Передусім треба постійно стежити за записами домашніх
завдань у щоденнику. Після цього важливо перевірити сам факт виконання
домашнього завдання. А потім проглянути і правильність його виконання. Дорослі
помітили помилку в зошиті — не треба поспішати показувати, де вона. Дитина
повинна привчатися до самоконтролю. Спочатку треба сказати: «Ти неправильно
розв'язав приклад. Пригадай, як ти перевіряв
розв'язання таких же прикладів у класі. Яким способом
можна перевірити — є у тебе помилки чи ні?» І лише в крайньому разі прямо
показати, де допущена помилка. Нерідко
батьки, крім завдань вчителя, навантажують свою дитину додатковими
(необхідними, на їхню думку) учбовими заняттями. У таких батьків дитина виконує
спочатку завдання на чернетці, потім переписує його в чистий зошит. Якщо
вчитель задає додому два стовпчики прикладів, батьки примушують дитину
виконати чотири — краще буде знати! Причому все це робиться за рахунок вільного
часу. Дитина перевтомлюється, швидко втомлюється і нерідко починає вчитися не
краще, а гірше. Вона втрачає інтерес до навчання, яке стає для неї важкою і
нецікавою працею. Вчитель повине роз'яснити батькам:
якщо вони дають додаткові завдання своїй дитині, то кількість і зміст їх
повинні бути погоджені із ним. Інколи
діти прагнуть, прийшовши зі школи, відразу ж сісти за уроки. Це прагнення
заохочують деякі батьки. У дітей же таке бажання викликається їх невмінням
перемкнутися з одного виду діяльності на інший. Правильний розпорядок дня
вимагає, щоб після школи дитина відпочила, погуляла і лише потім почала
готувати уроки. Вчитель повинен роз'яснити батькам, скільки часу йде на
приготування уроків у середньому і які відхилення від цього часу допустимі для
дітей з урахуванням їхніх індивідуальних особливостей і темпів розвитку. Довго
сидіти за приготуванням уроків — це ще не означає добре їх приготувати.
Нескінченне сидіння за уроками, які можна зробити набагато швидше, зазвичай
пояснюється нестійкістю уваги дітей, невмінням зосередитися на одному предметі.
У цьому випадку дитина напише, наприклад, рядок, а потім відвернеться і розпочне
розповідати про те, що було сьогодні в класі; знову повернеться до письма,
знову відвернеться — почне стругати олівця та ін. Звичайно, це відбивається на
якості виконання завдання. Щоб привчити дитину до посидючості, батьки ставлять
перед нею завдання — укластися в певний час, ставлять перед нею годинник; вона
ж, дивлячись на годинник, вчиться розподіляти свої заняття за часом. Не
всі діти однаково розвиваються, деякі навіть у першому класі слабо засвоюють
учбовий матеріал, починають відставати. Цей недолік міг би бути подоланий з
часом, однак деякі батьки, виявляючи велике нетерпіння, годинами сидять із
дитиною, буквально вдовблюючи в її голову урок. Дратуючись, вони починають кричати
на сина або дочку, називати їх тупицею. В результаті справа йде ще гірше, дитина
починає ненавидіти навчання, а іноді і школу, як винуватицю своїх невдач.
Терпіння батьків, доброзичливий тон — важлива умова успішної допомоги дитині в
навчанні. Головне
завдання батьків — проконтролювати, коли дитина сіла за уроки, чи все зробила,
підказати, де шукати відповідь на питання, але не давати готової відповіді, виховуючи
у дітей самостійність. Як
уже наголошувалося, шкільна оцінка грає значну роль у житті дитини і сім'ї;
саме шкільна оцінка часто являється причиною сварок між членами сім'ї і
мірилом цінностей у вихованні дитини. Типові ситуації, пов'язані з шкільною оцінкою, які можуть
скластися в сім'ї: — дитина не хоче робити уроки самостійно і чекає
батьків доти, поки вони не повернуться з роботи; — дитина виконує домашнє завдання але вчитель оцінює
виконане завдання поганою оцінкою; — під час виконання домашнього завдання дитина
відволікається, робить помилки, неохоче доводить почату справу до кінця; — дитина пише погано, неакуратно, а переписувати
завдання не хоче; — дитина приходить додому із черговою поганою
оцінкою; — дитина одержує погану оцінку, але говорить батькам,
що одержала відмінну оцінку. Це повторюється досить часто; — дитина звинувачує вчителя в тому, що він
несправедливий в оцінці її знань. Ефективність
учбової діяльності школяра залежить не лише від системи добре засвоєних знань,
володіння прийомами
розумової діяльності, але й від рівня самооцінки. Існує тісний зв'язок між успіхами
в учбовій діяльності і розвитком особистості дитини. Самооцінка
в молодшому шкільному віці формується в основному під впливом вчителя. Особливе
значення діти надають інтелектуальним можливостям і тому, як їх оцінюють інші.
При цьому їм важливо, щоб позитивна оцінка була загально признана. Самооцінка
і пов'язаний з нею рівень досягнень є особистими параметрами розумової діяльності
і дозволяють судити про те, як відбувається процес розвитку особистості
молодшого школяра під впливом учбової діяльності. Загальновідома
методика А. І. Ліпкиної «Три оцінки». Учням пропонується виконати будь-яке
письмове завдання. Робота оцінюється трьома оцінками: адекватною, завищеною і
заниженою. Перед роздачею зошитів із проставленими оцінками учням, говорять:
«Три вчительки із трьох різних шкіл перевіряли ваші роботи. У кожної склалася
власна думка про виконане завдання, тому вони поставили різні оцінки. Обведіть
кружками ту оцінку, з якою ви згодні». Потім
проводиться індивідуальна бесіда з кожною дитиною, в ході якої з'ясовуються
відповіді на питання: 1.
Яким учнем ти себе вважаєш: середнім,
сильним або слабким? 2.
Які оцінки тебе радують, які засмучують? 3.
Твоя робота заслуговує оцінки «6», а вчителька
поставила «8». Ти зрадієш цьому чи засмутишся? В
ході бесіди дорослий прагне не нав'язувати свою думку. Рівень самооцінки
визначається за наступними показниками: а) збіг або неспівпадіння самооцінки із оцінкою
вчителя; б) характер аргументування самооцінки:
аргументування, спрямоване на
якість виконання роботи; в) стійкість або нестійкість
самооцінки про яку судять за ступенем збігу характеру виставленої учнем самому
собі оцінки і відповідей на питання. Самооцінка може бути адекватною, завищеною
або заниженою. Якщо
у дошкільників наявність завищеної самооцінки є нормальним явищем, за умови, що вона виявляється непостійно
(не у всіх тестуваннях), то у школярів завищена самооцінка (також, як і
занижена) вимагає уваги педагога, психолога і батьків. Таким
чином, ми розглянули основні напрями роботи батьків, які допоможуть дитині
добре вчитися. ІІІ.
Підсумки зборів. Як
допомогти дитині у навчанні? Як покращити її успішність? Відповіді на ці
запитання ви знайдете, користуючись такими порадами. 1. Поговоріть із дитиною про її ставлення до
навчання: чому вона вчиться, чого боїться найбільше (розчарувати батьків,
зробити помилку, не отримати бажаного результату та ін.). 2. Розвивайте її пізнавальні інтереси, її потреби
в інтелектуальній активності. 3. Розкажіть їй, що оцінка, яку вона отримує не
так важлива, як важливо те, про що вона дізнається. Про оцінки забудуть, а
знання залишиться. 4. Відзначайте її досягнення, акцентуючи увагу не
на оцінку, а на отримані знання, уміння. Дитина повинна відчути, що не оцінка
грає вирішальну роль, а те, за що вона отримала її.
5. Розкажіть їй, як багато вона може пізнати
в школі і як цікаво буде із кожним роком набувати все нових і нових знань
|