Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.
Бесіда.
-
У мене в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля. Хто з
вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він
там побачив, аж поки не зазирнуть усі.
-
То кого ви там побачили? (Діти називають себе бо на дні дзеркало).
-
Так, ви побачили в чарівному дзеркалі себе. Бо людина найцінніший скарб.
-
Кожен з нас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше в світі немає і
не буде.
-
Відомий поет України В. Симоненко, який прожив життя-спалах (28 р.), написав
про неповторність кожної людини, якій батьки подарували життя.
2.
Декламування вірша ученицею.
«Ти знаєш, що ти – людина»
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твої – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде,
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди,
Добрі, ласкаві і злі.
Сьогодні усе для тебе:
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж, не проспи.
Бо ти на Землі – Людина,
І хочеш того, чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
-
Як ви гадаєте про що цей вірш?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
-
Пройде не одне тисячоліття, поки людство зрозуміє цю істину, і пройде не одне
тисячоліття, поки людство нарешті, прийме закони, які оберігають дитину –
найбільше наше багатство.
-
Отже, наш урок буде присвячений правам та обов’язкам дитини.
IV. Сприйняття
і усвідомлення нового матеріалу
1.
Пояснення поняття «право».
-
А що ж таке право?
-
Права дитини – це певні можливості, які треба вам дітям, для того щоб жити і
дорослішати.
-
Тобто те, що ви можете робити, і в чому вам не можуть відмовити для того, щоб
подорослішати і вести повноцінне доросле життя.
-
Діти мають особливе право на піклування та допомогу з боку держави. Але, на
жаль, життя, здоров’я, навчання, щастя дітей усього світу недостатньо захищені.
-
Сьогодні 250 млн. дітей живе за рахунок тяжкої праці, жебрацтва, пограбувань.
30 млн. не можуть навчатися. Кожен рік від хвороб помирає 5 млн. дітей.
Поширюється торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовились батьки
для пересадків органів.
-
В Україні – три чверті дітей – діти з хронічними хворобами. З’явився новий тип
людей «діти вулиці». Діти, що залишили рідні домівки і живуть та харчуються, як
заманеться. Більшість з них молоді злочинці, наркомани, торгівці наркотиками.
2.
Знайомство із законами.
-
У різні епохи неоднаково дивилися не однаково за вихованням і доглядом дітьми.
-
Аж у 17 – 18 ст. на дітей починають звертати увагу – шиють дитячий одяг,
створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, музику та пісні.
-
А раніше у дітей були іграшки?
-
Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала – носила одяг, як у дорослих.
Знаємо, що дітям було не легко, не було законів, які оберігали дитину. У 1989
р. всі прогресивні країни світу, в тому числі й наша Україна, підписала
Конвекцію прав дитини.
-
Що означають слова «декларація» та «конвекція»?
3.
Словникова робота.
Декларація – це документ, у якому викладено
важливі правила, обов’язки для всіх людей.
Конституція – в перекладі з лат. Означає устрій,
будова. Це закон про устрій, про будову держави, про головні права та обов’язки
громадян.
Конвенція – це угода, міжнародний договір з
певних питань. У даному випадку – з питань прав дитини.
Закон – документ, нормативний акт, прийнятий
вищим представницьким органом державної влади, загальнообов’язковим
4 .Робота в парах.
-
Зараз ми з вами будемо у ролі суддів.
-
З якої казки ілюстрація? («Колобок»).
-
Яке правило встиг використати Колобок у своєму житті? Порадьтеся у групах.
-
З якої це казки? («Попелюшка»).
-
Які права Попелюшки порушувала мачуха у казці?
-
Що це за казка? («Золотий ключик»).
-
Чи правильно вчинили поліцейські, схопивши Буратіно і не давши промовити йому
жодного слова?
-
Яке правило порушили?
5.
Знайомство з терміном «обов’язок».
-
Права нерозривно пов’язані з обов’язками.
-
А що таке обов’язок?
-
Обов’язок – це те, що ви повинні робити, щоб бути корисними собі та оточуючим.
-
Як ви розумієте правила особистої гігієни?
-
А що таке мораль?
-
Мораль – це уявлення людей про те, що добре, а що погано, які вчинки
заслуговують на повагу, які на – осуд.
6.
Фізкультхвилинка.
V. Закріплення
вивченого матеріалу.
1. Проблемні ситуації.
а)Директор у кабінеті зайнятий своєю
роботою, заходить вчителька із учнем).
-
Дозвольте Іване Івановичу? (вчителька тягне учня за одяг).
-
Заходьте, що трапилося?
-
Знову цей Сидоренко вибив шибку на першому поверсі.
-
Маріє Іванівно, як це трапилося?
-
Грали у сніжки, іншого місця їм не знайшлося. (Учень стоїть похнюпившись).
-
Батьків повідомили, хай відшкодують.
-
Хто порушив обов’язок?
-
Чиї порушені права?
б) Тато читає газету і вголос вигукує:
- Ех, знову «Динамівці» внічию зіграли з
Іспанією! Син, ледве пересуваючи ноги, підходить до батька з щоденником:
Тату,
підпиши щоденник!
-
Що там знову?
-
Зауваження та 2 з української мови.
-
Ах ти, негіднику, я ж тебе попереджав! (Дістає ремінь).
-
Тату, я більше не буду! Я виправлюсь! (Тікає від батька).
-
Я тобі зараз дам зауваження… (Наздоганяє сина).
-
Чиї порушено права?
-
Що не виконав син?
VI. Підсумок
уроку.
-
Що таке право?
-
Що таке обов’язок?
-
З якими документами познайомились?
|