Анкета
1. Чи відчуваєш ти потребу у спілкуванні з
дорослими?
• Так;
• ні.
2. Чи відчував (відчувала) ти коли-небудь, що
тобі простіше обговорювати деякі питання з друзями, ніж з батьками?
• Так;
• ні.
3. Хто тебе розуміє найкраще?
• Друг;
• учитель;
• тато;
• мама.
4. Чи вважаєш ти вчителя своїм другом?
• Так;
• ні.
А своїх батьків?
• Так;
• ні.
5. Чи хотів (хотіла) би ти бути такою людиною,
як твої батьки?
• Так;
• ні.
А як твій учитель?
• Так;
• ні.
Хід зборів
І. Робота
з анкетою.
Учитель
знайомить батьків із результатами анкетування.
Батькам
роздають пам'ятки «Способи комунікації, яких потрібно уникати, спілкуючись із
дитиною»:
• вимоги, накази, команди;
• вказівки типу: «ти мусиш»;
• докори, звинувачення;
• попередження, застереження* погроза;
• нотації, читання моралі;
• готові рішення, категоричні підказки,
поради;
• глузування, жартування;
• вивідування, розслідування;
• узагальнення («усі ви...», «ніхто з вас...»
);
• ігнорування або зневажання почуттів іншого;
• мовчання, уникання розмови.
ІІ. Ознайомлення
батьків із дослідженнями і методиками вивчення ступеня усвідомлення дітьми
труднощів у спілкуванні з однолітками та дорослими.
«Назвіть відчуття»
Дитина має назвати ті відчуття, які її часто, нечасто або
ніколи не сповнювали. (Дітям пропонують речення, які необхідно закінчити, —
анонімне анкетування.)
• Мені непросто спілкуватися тоді, коли...
• Мені складно спілкуватися, коли мій
однокласник...
• Мені непросто, коли вчитель...
• Я хвилююся, коли незнайома людина...
• Мені найважче, коли...
Учитель
ознайомлює батьків із відповідями, що превалюють в анкетах.
(Ці відповіді, як
правило, свідчать про те, що у дітей виникають серйозні психологічні труднощі в
ситуаціях насильницького спілкування.)
Висновок: не потрібно застосовувати у спілкуванні
засоби насильницької комунікації.
ІІІ. Розв’язання педагогічних завдань.
Батькам пропонують розв'язати педагогічне завдання, використовуючи
інформацію, яку вони сьогодні отримали.
Ситуація 1.
Донька
прийшла зі школи і звертається до матусі: «Я хочу розповісти тобі дещо
важливе».
Як
би Ви повелися і що б відповіли на місці цієї матусі?
Ситуація 2.
Мати
прийшла з роботи незвичайно мовчазна, а донька в цей час виконувала домашні
завдання. Закінчивши, дівчинка підходить до дверей:
— Мамо, дозволь піти погуляти?
— Як хочеш...
Зачиняються двері.
Чути, як дівчинка збігає сходами. Мати сідає до столу і закриває обличчя
руками. Чому мати закриває обличчя руками? Як би на місці дівчинки вчинили
Ваші діти?
(Після обговорення —
висновок: найбільш ефективним методом виховання є відвертість і довірливість у
спілкуванні з дитиною.)
IV.
Підсумок.
Для
батьків проводиться гра «Закінчіть фразу».
• Тепер я знаю...
• У питаннях спілкування з дитиною я буду...
• Найбільше мені запам'яталося...
• Я знайшов відповідь на...
Члени
батьківського комітету обробляють матеріали і на їх основі укладають рішення
зборів.
|