Хід зборів
I. Вступ.
Педагоги, психологи, батьки
намагаються зробити все можливе, щоб навчання молодших школярів було успішним,
щоб кожна дитина у своїй навчальній діяльності могла досягти більш високих
результатів. Як визначити реальні можливості кожного учня і створити саме такі
умови, за яких навчання ставало б все більш успішним?
Часто розв'язання подібної проблеми
вбачають у проведенні додаткових занять, репетиторстві, що насправді
спрямовано лише на ліквідацію прогалин у знаннях. Однак недостатність знань,
незадовільне засвоєння того або іншого матеріалу зазвичай є наслідком
негативного ставлення дитини до навчання, низького рівня пізнавальних процесів,
не сформованості різних особистісних якостей. Тому у більшості випадків додаткові
заняття є малоефективними, оскільки вони спрямовані на усунення наслідків, а не
причин.
Причини недостатньої успішності у
навчанні можуть бути найрізноманітнішими і у кожної дитини своїми. Виявлення
цих причин — справа складна і копітка, але, якщо дійсно є бажання допомогти
дитині краще навчатися, здолати низьку успішність, зробити її навчання
радісним, підготувати дитину до успішної діяльності на наступній сходинці навчання,
— потрібно виявити реальні причини, які пов'язують ті або інші ускладнення,
заважають дитині добре навчатися. Сьогодні ми спробуємо ці причини виявити.
II. Робота в групах.
Психолог. Спробуйте назвати основні
труднощі у навчанні Вашої дитини.
Батьки (наприклад). Не можуть добрати перевірні слова
у вправах щодо правопису перевірних ненаголошених голосних у корені слова.
Психолог. Мовою психології ця проблема
звучить так: у дитини низький рівень розвитку довільності, не сформованість
прийомів навчальної діяльності (самоконтролю, вміння діяти за правилом), недостатній
словниковий запас.
Батьки. Пропускають букви у письмових
роботах.
Психолог. Можливі психологічні причини —
низький рівень розвитку фонематичного слуху; слабка концентрація уваги; не
сформованість прийомів самоконтролю.
Батьки. Мають проблеми із розв'язуванням
задач різними способами.
Психолог. Це свідчить про низький
загальний рівень розвитку інтелекту; не сформованість вміння орієнтуватися на
систему ознак; низький рівень розвитку образного мислення.
Батьки. Є проблеми з переказом тексту.
Психолог. Причинами цього можуть бути не
сформованість уміння планувати свої дії; слабкий розвиток логічного
запам'ятовування; низький рівень розвитку логічних операцій (аналізу,
узагальнення, систематизації); низький рівень мовленнєвого розвитку.
Батьки. Не розуміють суті завдання.
Психолог. Можливо, у Вашої дитини слабка
концентрація уваги або низький рівень розвитку вміння встановлювати логічні
зв'язки і відношення між поняттями.
Батьки. Помиляються під час розв'язання
прикладів, задач на додавання, множення.
Психолог. Така проблема може виникнути,
якщо у школяра низький рівень механічної пам'яті, а також низький рівень
розвитку довготривалої нам'яті; розвиток загального інтелекту нижче вікової
норми; слабка концентрація уваги; низький рівень довільності; не сформованість
прийомів навчальної діяльності.
Примітка. Такий практикум
допомагає батькам зі шкільних труднощів учня, які вони спостерігають щоденно,
виділити психологічні проблеми.
III. Результати
діагностики.
Класний керівник. Упродовж місяця психолог
досліджував, наскільки процеси пізнання сформовані у наших дітей. Вивчав
загальний рівень розумового розвитку, а саме: загальний запас знань школярів;
вміння виділяти суттєві ознаки предметів і явищ, відокремлювати їх від несуттєвих;
вміння встановлювати логічні зв'язки між поняттями; сформованість прийомів
логічного мислення (порівняння, аналіз, класифікація), а також особливості
довільної уваги; основний тип пам'яті.
Результати діагностики видаються
батькам кожного учня класу. Після висновків наведені рекомендації щодо роботи з
Вашою дитиною.
Загальні рекомендації можуть бути такими.
• Необхідно звернути увагу на
розвиток таких розумових операцій: узагальнення, виявлення суттєвих ознак
предметів і явищ, встановлення відношень
між поняттями.
• Використовувати спеціальні
розвивальні вправи для корекції довільної уваги.
• Для збагачення словникового
запасу дітей рекомендується робити наголос на читанні, частіше використовувати
в усному мовленні сучасні терміни і поняття науково-культурного і
суспільно-політичного змісту, давати їм пояснення, багаторазово повторювати, за
потреби разом із дитиною звернутися за допомогою до сімейної бібліотеки.
• Використовувати популярну
розвивальну літературу для занять із дітьми; різні ігри та вправи; брати разом
із дітьми участь у різних дитячих святах, традиційних сімейних святах, спільних
заняттях тощо.
IV. Практикум для батьків
Психолог
пропонує декілька ігор для проведення на батьківських зборах.
Батьки розподіляються на дві команди.
1) Гра щодо розподілу уваги.
Перед присутніми — таблиця,
в якій довільно розміщені числа від 1 до 40. Всього у
таблиці 25 чисел, отже 15 пропущені.
Учасникам гри необхідно відшукати по порядку числа в таблиці (пошук здійснюють
лише очима). Числа, яких Ви не знайдете у таблиці, необхідно записати на
дошці.
33
|
8
|
26
|
11
|
5
|
17
|
25
|
14
|
3
|
32
|
4
|
19
|
35
|
23
|
13
|
21
|
38
|
40
|
31
|
9
|
12
|
29
|
1
|
27
|
24
|
Відповідь: 2, 6, 7, 10, 15, 16, 18, 20, 22, 28, 30, 34, 36, 37, 39.
2)
Гра щодо розвитку здатності
аналізувати значення слів, уміння узагальнювати Обладнання: м'яч.
Назвати одним словом або словосполученням якомога
точніше (м'яч кидають дорослим то однієї, то іншої команди)
Рояль – скрипка (музичний інструмент)
Віник – лопата (знаряддя праці)
Сковорідка – каструля (посуд)
Телевізор – магнітофон (побутова техніка)
Гімназія – університет (навчальні заклади)
Математика – хімія (науки)
Австралія – Африка (частини світу)
Казка – прислів’я (усна народна творчість)
Цунамі – торнадо (стихійне лихо)
I.
Рефлексія.
|